Klicka på bilderna för att se dem i större format.

måndag 26 april 2010

Fyra funderingar

1. Stay-at-home-mom vs working. Här i Sverige är det inte så vanligt att vara hemmafru, men i många andra länder ser kvinnor, och även män, lite prestige i att klara det ekonomiskt att kvinnan är hemma med barnen. Jag trivs väldigt bra med att vara hemma med mina små älsklingar, det är härligt att vara med dem, se dem utvecklas och träffa andra mammor. Men jag vet också att charmen helt och hållet ligger i att tiden är begränsad. Jag kommer att börjar arbeta igen och det kommer jag att se fram emot när det är dags. Idag har vi varit på sagostund på förmiddagen och därefter en mammaträff hemma hos Karin, Jamie och Hilda.

2. Mitt-i-veckan-middag. Jag funderar mycket på det där med middagarna på vardagarna. Jag skulle gärna vilja att varje middag kändes lite festlig, men det är så svårt att finna nya recept på goda/nyttiga/lättlagade recept. Det är så otroligt lätt att hamna i falukorvsträsket. Kan man ha något receptutbyte kanske med sina vänner? Ikväll blev det korv Stroganoff.

3. Nattramlare. Varje eftermiddag vid fyra-femtiden börjar min energi gå på lågvarv ett tag. Det är då det hade varit så skönt med en lite lur på soffan. Barnen är trötta och slitna efter en oftast aktiv dag. Men vad beror då detta på? Jo, att jag är den eviga kvällsmänniskan. Lugnet som innfinner sig i huset när båda barnen sover, Jonas kollar TV, ev somnat i soffan eller lagt sig är helt underbart. Den tiden är min!

4. Slut på hobbies, ordningspolis eller rent av kärring? Vi bor på ett nybyggt område där det bor övervägande barnfamiljer, vi har dessutom valt att bo här av just den anledningen. På hela detta område har man infört gårdsgator, vilket innebär max 7 km/h. Några här har väldigt svårt att respektera detta, speciellt en ung kille. Jag vill rent ut sagt "vrida nacken av" denna människa. Eller får man plkocka fram den gamla metoden och sitta gömd för att sen rulla ut en skateboard eller boll framför bilen på honom när han kommer körande?

För övrigt fortskrider bygget i trädgården. Om Ella hade fått bestämma hade den nog sett ut ungefär så här.

Inga kommentarer: