Klicka på bilderna för att se dem i större format.

tisdag 26 januari 2010

Nästa premiär - simskola

Ella har haft sin simskolepremiär. När hon var liten gick de på babysim, men nu är det dags för riktig simskola. För mig är det jätteviktigt att hon får en god grund att stå på vad gäller simning och trygghet i vattnet. När jag var yngre simtränade jag lite men det är inget jag alls tänker pusha Ella att göra. Inte för att det på något sätt är dåligt, men det finns så många andra sporter som också är roliga och som hon kan utöva.

Jag arbetade under flera år som simlärare och funderar nu på hur de barnens föräldrar såg på oss unga tjejer och killar. Vi tog ju hand om deras barn i vattnet och hade ett ansvar att lära dem simma. Dessa unga simlärare som ska lära våra tjejer att simma känns så unga och omogna. 3- och 4-åringar vet t ex inte vad bentag är om de inte blivit visade det innan, de vet inte hur de ska bete sig i vattnet om de inte får det berättat för sig eller visat. Jag kände en viss frustration och det kröp i kroppen på mig när jag satt där och tittade på. Det blir säkert jättebra, men jag är inte övertygad om att jag ska titta på.


Ella och kompisen Linnea redo för simskola, väntar på att få hoppa i vattnet.


De höll sig nära varandra de första minuterna, sen var de helt självständiga.



1 kommentar:

The Primetime family sa...

Lilla Ella ar sa soooot! Duktigt att borja simskola, det basta som finns att fa plaska i vattnet!