Klicka på bilderna för att se dem i större format.

tisdag 12 januari 2010

En stor Latte, tack

Julledigheten är över och vi är åter i vardagen. Ella började på förskolan och hon sprang in på gården glad, jag trodde nog hon skulle kämpa emot lite nu efter lov. Min vardag är också tillbaka, minst fyra maskiner tvätt väntar på sin tur i tvättstugan. Men nu när barnen är på dagis första dagen pasade vi mammor, jag, Terese, Karin och Pernilla på att ha vår första latte-fika i år (även om det idag blev mer te). "Latte-mamma"-uttrycket myntades för några år sedan och vi fick det av våra män redan förra gången vi var föräldralediga tillsammans 06-07.

Men allvarligt talat, Vem är egentligen "Latte-mamman"? Vad jag förstår var det ett ganska hårt laddat ord när det myntades, provocerande och på gränsen till skällsord, riktat till mammorna som gick på stan och shoppade och fikade och inte "skötte sina sysslor". Jag vill verkligen inte räkna mig till den skaran. Jag är gärna på stan, shoppar gärna, fikar gärna, men ändå mina barn och deras välbefinnande i första hand.


Lilly, Wilma, Hilda och Hugo.


Lilly med morotspuré runt munnen. Karin och Hilda.

På Wikipedia kan man läsa så här: "Latteförälder, lattepappa eller lattemamma är en informell benämning på en modemedveten småbarnsförälder av övre medelklass i en storstad. Latteföräldrarna har fått sitt namn genom att de ses köra sina barn i barnvagn till och från kaféer där de dricker caffe latte. Norska sjukgymnaster har varnat för att latteföräldrarnas barn får sämre motorik och lär sig gå senare, och uppmanar därför föräldrarna att ses i hemmen istället för på caféer, så att barnen kan krypa omkring snarare än att ligga eller sitta i vagnar."

Vi träffades hemma hos Pernilla, barnen fick leka på golvet och mammorna fick fika och prata - alla är nöjda! Altså en bra dag, och halv sex när pappan kom hem stod GI-middagen på bordet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi borde lattefika en dag!