Klicka på bilderna för att se dem i större format.

fredag 4 december 2009

Vem är det som bestämmer egentligen?


På bilden är Lilly ca 2,5 månad, nu har fyllt 4 månader, närmare bestämt den 25 november. Men jag har faktiskt bestämt mig för att dra lite på det med smakportioner, mest för att helamma ett tag till så att jag kan dra ut på det skyddet amningen ger mot svininfluensan och liknande. När Lilly var bara några veckor gammal började jag ge henne bröstmjölk och ersättning på flaska då och för att ha lite alternativ, men jag har inte gjort det på ett tag nu, vilket ju nu i efterhand visat sig vara ett misstag. Hon vägrar ta flaskan. Jag försökte igår - misslyckat!! Idag gjorde jag ett nytt försök, denna gången med ersättning i flaskan, så här gick det;


Lilly tittar på mig med misstänksamma ögon när jag kommer med flaskan, "Vad är det du försöker mamma?". Terese(som är på besök) och jag bestämmer oss för att hon ska pröva för att inte jag ska förvirra Lilly med att inte ge henne bröstet, "Trodde ni att detta skulle göra att jag tar den lite lättare, haha?". Hon får flaskan mot munnen och börjar genast leka med nappen på den, ta den i munnen och jonglera med mellan läpparna, "Det här var ju lite festligt, men jag kan tänka mig lite riktig mat nu istället". Efter några minuters prövande tar jag över för att försöka, "Äntligen har du förstått vad jag menar... men vänta nu, inte flaskan igen". Hon gör likadant den här gången, leker med flaskan och visar absolut inget intresse i att dricka något ur den. "Kan vi släppa den här leken nu mamma? Jag börjar tröttna, jag trodde dessutom att vi avhandlat detta färdigt igår när du försökte då". Jag försöker ytterligare lite med att få henne att suga. "Var jag inte tydlig tillräckligt igår? Jag behöver visst ta i ordentligt här för att visa vem som bestämmer. Om jag skriker lite...." Till sist ger jag upp, sätter flaska och drar upp tröjan. "Hurra, äntligen mamma!! Detta är ju så mycket bättre, desutom både ekologiskt och närodlat. Mmmm"


Tja, ni förstår vem som bestämmer här...

1 kommentar:

Anonym sa...

*Asg*

Envisa ungar!!!