Klicka på bilderna för att se dem i större format.

söndag 25 juli 2010

Lilly 1 år

För ett år sedan vid den är tiden var Lilly precis född, hon var endast några timmar gammal. Hon låg i min famn som en ömtålig liten porslinsdocka, jag tog i henne med varsamma händer som om hon skulle gå sönder om jag höll för hårt.


Lilly föddes i Lund kl. 14.00 efter hårt och långt arbete. Hela sista delen av graviditeten längtade jag och väntade på att få se henne. Mycket pga allt som hänt runtomkring, men också för att graviditeten den här gången inte var en resa i sig som det var när jag var gravid första gången, utan mer en otroligt lång startsträcka på den resa jag längtade efter. Att få bli tvåbarnsmor. Och det är verkligen en resa, en som jag dels förstod vad det innebär, men också en som jag inte kunde föreställa mig alls.





Detta året har varit väldigt händelserikt, mycket har hon lärt sig. Hon tar sig fram med en stil som är väldigt personlig. Hon kryper, men med det vänstra benet framför i en sittade krypning. Hon kan krypa vanligt, men väljer detta före för det går mycket snabbare. Stå och gå kan hon göra om hon har stöd, antingen av en möbel, gåvagn eller en hjälpande hand.

Kommunicera är nog Lillys starkaste egenskap. Med otroligt höga ljud, långa och innerliga skrik, gärna så alla runtomkring stannar upp. Då skrattar hon hjärtligt. Annars kan hon säga "mamma", ibland kan man urskilja "Ella" och "titta" med.

Lilly har haft lite olika schema vad gäller nattsömnen. Från att som nyfödd inte vilja somna för natten förrän flera timmar efter midnatt till att nu somna klockan 20. Hon dricker sin välling som hon verkligen njuter av och somnar gott i sin säng i eget rum och sover hela natten till mellan 7 och 8, med en flaska välling vid 5. Inatt sov hon sin första hela natt fram till kl 7.30 utan att vakna alls.

Mat tycker Lilly mycket om. Men hon vill inte äta stora bitar, då spottar hon ofta ut det. Gröt och puréer är det hon gillar mest. Lagerblad och fiskt gillar hon inte heller, men älskar frukt precis som sin syster.

Det finns mycket att berätta om Lilly, hon är vår lilla virvelvind, huligan eller "bus-Lilly" som Ella säger. Imorgon kommer våra kära familjer hit för att fira med oss att Lilly blivit 1 år. En stor dag.

Inga kommentarer: