Klicka på bilderna för att se dem i större format.

måndag 1 februari 2010

Reklamation

Jag köpte i höstas ett par vinterstövlar till Ella av märket Viking i barnklädesbutik utanför Svedala. Nu efter drygt två månaders användning har de gått sönder i limningen, vilket ju är tråkigt eftersom jag köpte ett par dyra märkesskor just för att de ska hålla. Men sådant händer och då går man ju som konsument tillbaka till butiken för att få problemet åtgärdat. Jag går då tillbaka till butiken med skorna och kvittot, men möts med förvåning av en service och attityd som är anmärkningsvärt dålig. Jag kan visst reklamera skorna, men för att få ett par nya jag tvingas betala mellanskillnaden till ett par nya (de jag köpte var nedsatta just då). Jag är inte intresserad av att betala mer för ett par redan ganska dyra skor och ber då om pengarna tillbaka, men nekas även detta med motiveringen att de endast ger tillgodokvitto på byten - detta är väl ändå inte ett vanligt byte utan en reklamation.

Jag ska köra dit igen imorgon eller på torsdag då de har öppet och prata med ägaren som inte fanns i butiken i söndags. Med mig ska jag ha detta, ett uttdrad ur reklamationslagen.

Butiken är Magleholms Barnkläder i Törringe.


Dina rättigheter vid fel på varan
När det är fel på varan har du rätt att:
l vänta med att betala*,
l kräva att felet avhjälps,
l kräva en ny, felfri vara,
l få prisavdrag,
l få ersättning för reparation,
l häva köpet och få pengarna tillbaka, om felet är av
väsentlig betydelse,
l få skadestånd.
Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper
felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
under förutsättning att han erbjuder sig och också
utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
för konsumenten.
Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt
– om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid
hävning får du pengarna tillbaka.



Eller så gör man som den här killen när man inte blir nöjd med servicen, man skriver en låt om det:


Inga kommentarer: