Klicka på bilderna för att se dem i större format.

onsdag 1 september 2010

En 4-årings funderingar

På väg till förskolan idag:

Ella: Mamma?
Jag: (Ella inväntar mitt svar varje gång, börjar inte prata om jag inte svarat) Mmmm.
E: Har fåglar ögon?
J: Visst har de det, annars kan de ju inte se något.
E: Men mamma, men om de inte haft några ögon, visst hade allt blod runnit ut där då?

Ella funderar väldigt mycket på saker, hon ska absolut ha svar och vill gärna fundera ut det själv. Ikväll när hon lagt sig kom detta:

Ella: Mamma?
Jag: Ja.
E: Ser du Tomten i himlen?
J: Vad menar du? Om jag ser honom nu?
E: Ja.
J: Nä, inte just nu.
E: Är det bara när det är jul han är ute och flyger i himlen?
J: Ja, det är det nog...
E: När det är jul och mörkt?
J: Mmmm...
E: Men mamma, om det är mörkt kan han ju inte se nåt!
J: Det är ju sant...
Ella tänker.
E: Han har nog lampor, jag är ganska säker på det.

Inga kommentarer: